8 tips voor een jonge geest

We leven in een wereld waarin het steeds belangrijker wordt om zo lang mogelijk jong te blijven. Op zich is daar niets mis mee, we worden namelijk ook steeds ouder. Maar de vraag is natuurlijk wel waarom we dit willen? Wordt ons dit door de media opgelegd, denken we dat anderen het van ons verwachten of is het omdat we stiekem toch bang zijn om ouder te worden? Ik denk dat het een combinatie van alle drie is. Maar dat we allemaal ouder worden is een feit.

Een jonge geest in een jong lichaam

Bij verjongen of jong blijven denken mensen al snel aan een zo jong mogelijk lichaam en gezicht. Je kunt dit bereiken door make-up, jong ogende en corrigerende kleding of zelfs plastische chirurgie. Hierdoor oog je misschien jeugdig, maar om echt jong te blijven – en dus ook ouderdomskwalen en ziektes te voorkomen – moet je van binnenuit werken. Dit betekent een gezond dieet met veel groente en fruit, veel bewegen, niet te veel stress en een goede nachtrust. Maar het belangrijkst is misschien nog wel onze geest. Ook al wordt ons lichaam strammer en krijgt ons gezicht meer rimpels, door jong van geest te blijven word je nooit echt ouder. En dat straal je ook weer uit naar buiten!

8 tips om mentaal jong te blijven

  1. Blijf jezelf verwonderen
    Naarmate we ouder worden verwonderen we ons steeds minder. Terwijl de wereld toch echt een wonderbaarlijke plek is. Bekijk mooie natuurfilms, lees over verbazingwekkende uitvindingen of maak gewoon een wandeling buiten en observeer. Alsof je alles voor het eerst ziet.
  1. (Ver)oordeel niet te snel
    Onze reacties zijn gebaseerd op onze ervaringen en emoties uit het verleden. En ondanks dat deze ons wijzer en rijker maken, kunnen ze er ook voor zorgen dat we te snel (ver)oordelen. Houd een open mind en probeer nieuwe situaties ontvankelijk en open te ervaren.
  1. Mediteer
    Probeer elke dag even in stilte te zitten met de aandacht op je adem. Dit zorgt voor ruimte in je geest en geeft nieuwe inzichten. Mediteren hoeft echt niet lang te duren, een paar minuten per dag doet al heel veel.
  1. Speel met kinderen
    Kinderen leren ons om in het moment te zijn en jezelf te zijn. Daarnaast bevordert spelen je creativiteit en het ontstresst. Heb je zelf geen kinderen? Leen dan af en toe je kleinkind, neefje, nichtje of buurkindje!
  1. Beweeg zoals in je kindertijd
    Bewegen is supergoed voor onze hersenen, maar bewegen zoals je in je kindertijd deed is ook nog eens superfun. Dus ga voor een beetje nostalgie weer eens touwtjespringen, hoelahoepen, dansen of gewoon heel hard rennen.
  1. Neem alles niet zo serieus
    Tuurlijk heb je als volwassene soms serieuze zaken aan je hoofd, maar let op dat je niet alles te serieus neemt, en vooral niet jezelf. Maak geintjes, bekijk soms eens een flauwe komedie en vooral: relativeer!
  1. Blijf dromen
    Naarmate je ouder wordt, denk je misschien dat er minder mogelijk is, of dat bepaalde dingen niet meer voor jou zijn weggelegd. Maar blijf dromen, plannen maken, jezelf ontwikkelen en nieuwe dingen doen. Wat je leeftijd ook is, je bent nooit te oud om te groeien.
  1. Doe yoga!
    Yoga is niet alleen goed voor je lichaam maar ook voor je geest. Door de (soms ingewikkelde) houdingen bouw je mentale weerbaarheid op en je leert om je lichaam, maar ook de wereld op een nieuwe manier te zien.