Radijsjes

Om je lichaam jong en gezond te houden is, naast genoeg beweging en voldoende slaap, voeding van essentieel belang. Alles wat je eet heeft invloed op je lichaam, tot op celniveau. Je bent dus echt wat je eet. Een gezond en verjongend voedingspatroon bevat veel groente en fruit, genoeg eiwitten en voldoende gezonde vetten.

Maar er zijn een aantal, misschien wel verrassende, voedingsmiddelen die net wat extra’s voor je doen op het gebied van verjongen. Voeg onderstaande voeding regelmatig aan je menu toe voor een verjongende boost!

Radijsjes

De radijs is echt een schoonheidsbevorderend en verjongend knolletje. Het bevat ontzettend veel vitamine C en de mineralen zwavel en silicium. Samen zorgen ze voor sterk bindweefsel en een glanzende huid. Daarnaast reinigen ze de organen en is het slijmoplossend. Bovendien houden radijsjes de schildklierhormonen in evenwicht en voorkomen zo overgewicht. Eet ze door een salade, als rauwkost op je brood of zo, als gezond tussendoortje. Ook lekker om in de olijfolie te dippen!

Kurkuma

Kurkuma is een super specerij met enorm veel goede eigenschappen. Het bevat veel antioxidanten, is kankerwerend, ontstekingsremmend en heeft een antibacteriële werking. Het zuivert het bloed, houd de huid mooi en verlaagt het slechte cholesterol. Kurkuma kun je vers of als poeder kopen. Heerlijk door de zilvervliesrijst, groente stoofpotjes en curry’s. Kerriepoeder bevat ook kurkuma.

Kokosolie

Kokosolie bestaat vooral uit verzadigde vetzuren. Maar in tegenstelling tot dierlijke vetten zijn deze juist wel goed voor je! Kokosolie werkt cholesterolverlagend en wordt niet opgeslagen als lichaamseigen vet. Sterker nog, dit vet helpt je juist lichaamsvet te verbranden. Daarnaast smeert het je bloedvaten, houd het je huid soepel en is het antibacterieel. Het helpt zelfs tegen weefselbeschadiging, wat dus ook tegen kankervorming helpt. Kokosolie kun je gebruiken om in te bakken, maar ook in plaats van boter op brood of in baksels. Je kunt het ook gebruiken op je huid bij eczeem, droge huid of andere huidirritatie.

Zeewier

Zeewier bevat veel jodium, wat belangrijk is voor ene goed werkende schildklier en dus ook voor de hormoonhuishouding. Daarnaast bevat het ook veel ijzer en vitamine B12, waardoor het ook een goed alternatief voor vlees is voor vegetariërs. Zeewier is onder meer goed voor je hart en longen, kankerwerend en het bevordert een gezonde spijsvertering. Je hebt veel verschillende soorten zeewier zoals nori, wakame en kombu en het is tegenwoordig ook steeds meer in de supermarkt te koop. Je kunt het door een salade (met vis) doen, of toevoegen aan een soep of roerbakgerecht.

Druiven

Druiven bevatten het fytonutriënt resveratrol, een stofje wat antikanker en ontstekingsremmend is. Maar daarnaast is het ook goed voor je hart en reinigt het de bloedvaten.  Niet alleen verse druiven zijn hierdoor gezond en verjongend, maar ook druivensap en jawel rode wijn!