ontbijtmuffins

Wie wil nou niet muffins als ontbijt!? Jong en oud zullen smullen van deze heerlijke en gemakkelijke te bereiden muffins. En ze zijn ook nog eens ontzettend voedzaam, dus alles voor een goede start van de dag.

Ingrediënten voor 10 tot 12 ontbijtmuffins:

  • 60 gr. havermout
  • 60 gr. ongebrande en ongezouten walnoten
  • 3 eieren
  • 3 bananen
  • Ongeveer 100 ml. havermelk (of een andere zuivel- en suikervrije notenmelk)
  • Desgewenst een schepje plantaardig eiwitpoeder (kan ook weggelaten worden)
  • Halve theelepel (wijsteen-)bakpoeder (heb je dit niet, het kan ook zonder, maar dan rijzen ze wat minder)
  • Een (volle) theelepel kok- of speculaaskruiden
  • Lactosevrije kwark (een zuivelvrije kwark zoals kokoskwark kan ook)
  • Vers fruit zoals frambozen, blauwe bessen, aardbeien of wat er in het seizoen is
  • Biologische honing
  • Een beetje kokosolie om de vorm in te vetten (andere olie of boter kan ook)
  • Een muffinbakblik

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 175 graden. Vermaal de walnoten in een keukenmachine of hakmolen tot het een soort meel is. Doe dit walnotenmeel met de havermout, bananen, eieren, melk, kruiden en bakpoeder in een blender en blend totdat het een mooie vloeibare massa is zonder stukjes.

Vet het blik goed in met de kokosolie en vul de vormpjes voor ¾  met het mengsel. Bak ze in de oven in ongeveer 30 minuten gaar. Ze blijven sowieso een beetje vochtig door de bananen, maar je kunt het even testen door een satéprikker in ene muffin te steken. Blijft er nog veel deeg aan plakken, dan mogen ze nog iets langer.

Serveer met de yoghurt en vers fruit en besprenkel het alles met een beetje honing.

Tip 1: Heeft iemand een notenallergie? Vervang dan de noten door volledig havermout.

Tip 2: Deze muffins zijn natuurlijk ook heerlijk als tussendoortje.