Intuïtief eten met IF

Als personal trainer zie ik vaak mensen die een verstoorde relatie met eten hebben. Ze eten vaak te veel, maar soms ook te weinig. Of ze zijn in hun hoofd 24/7 bezig met wat en wanneer te eten. Ook ik ben in het verleden op een onnatuurlijke manier met eten bezig geweest. Totdat ik intermittent fasting ging toepassen… In deze tweede blog vertel ik je hoe IF je kan helpen om weer op een meer intuïtieve en natuurlijke manier te leren eten.

Het hormoon leptine, en hoe het tegen je kan werken

Zin in eten, ondanks dat het voelt als iets mentaals, wordt voor een groot deel geregeld door iets fysieks, namelijk leptine. Leptine is het hormoon dat het gevoel van honger en verzadiging reguleert. En zoals je weet, kunnen hormonen, zeker wanneer ze uit balans zijn, gekke dingen met ons doen. In het lichaam, maar ook in het hoofd. Ik ga hier niet een lang en ingewikkeld verhaal vertellen over hoe dit scheikundig allemaal werkt in ons lichaam, maar bij veel mensen is het hele proces omtrent leptine verstoord. Ze worden resistent voor dit hormoon, waardoor onze hersenen niet meer kunnen signaleren dat we vol zitten. Hierdoor kan het zijn dat je altijd honger hebt, of juist niet. Deze resistentie kan komen door overgewicht (leptine wordt aangemaakt in onze vetcellen), maar ook bijv. doordat er té veel en dan vooral suikers gegeten wordt (wat zorgt voor een verhoogde insuline productie, wat weer invloed heeft op de vetopslag).

Met vasten leptine weer in balans

Door te vasten (of dat nou de 16/8 methode is of een andere manier), leert ons lichaam opnieuw het gevoel van verzadiging te herkennen. Het leert dat als het een periode geen voedsel binnenkrijgt, het ook ergens anders energie vandaan kan halen, namelijk uit onze vetopslag. Hierdoor stimuleren we onze vetverbranding, vallen we eventuele overtollige kilo’s af en reguleert ons lichaam weer de leptine aanmaak en hoe het door de hersenen wordt gelezen. Wat uiteindelijk resulteert in minder honger en een eerder gevoel van verzadiging na een maaltijd.

Vasten geeft rust in hoofd

Maar naast dit chemische proces doet IF nog meer. Het geeft namelijk ook rust. Je weet precies wanneer je wel en niet kunt eten. Je hoeft dus niet de hele dag met eten bezig te zijn. Dit klinkt misschien als juist tegenstrijdig als je het hebt over intuïtief eten (want er is een duidelijk afgekaderd “eatingwindow”). Maar omdat vasten zo goed past bij ons lichaam en we echt niet van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat hoeven te eten, zul je merken dat het logisch en natuurlijk voelt. Dat is overigens niet zo als je net begint met vasten. In het begin zul je er juist wat meer mee bezig zijn, omdat je nog moet wennen aan het nieuwe ritme en hoe dit toe te passen in je leven. Ook zal je metabolisme en hormoonhuishouding een tijdje nodig hebben om zich aan te passen aan deze nieuwe structuur. Het kan dan ook zijn dat je in het begin juist meer honger hebt en zelfs wat aankomt. Maar na twee tot vier weken zul je, zowel fysiek als mentaal, de voordelen gaan merken van IF. En ervaren hoe bevrijdend het kan zijn om je lichaam en geest de rust te geven van een poosje niet eten.

Wil jij ook ervaren wat Intermittent fasting voor je kan doen? Meld je dan nu aan voor Small group training met IF.