weekje zonder vlees

Vind jij of je gezin nog steeds dat een maaltijd zonder vlees of vis geen maaltijd is? Misschien is het goed deze gedachte en dit eetpatroon eens los te laten. Want af en toe een vegetarisch gerecht is goed voor je lichaam en de rest van de planeet. En vegetarisch eten is verre van saai of onsmakelijk. Met mijn tips kun je af en toe kiezen voor een vegetarische dag. Of ga de uitdaging aan en eet een hele week geen vlees. Je spijsvertering en het milieu worden er blij van!

Gezonder zonder vlees

Minder vlees is goed voor je lichaam omdat het zwaar te verteren is. Daarnaast is vlees verzurend wat weer ontstekingen in je lichaam bevordert. Natuurlijk bevatten vlees en vis ook goede stoffen zoals eiwitten, vitaminen (vooral B12 is belangrijk), mineralen en, in geval van vis, gezonde vetten. Toch kun je heel veel van deze stoffen ook uit plantaardige gerechten halen. Alleen vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Maar dat geldt dus ook voor eieren en zuivel. Dus die zijn al een goede vervanging voor vlees.

Lief voor natuur en dier

Iedereen weet inmiddels wel dat de bioindustrie verre van diervriendelijk is. Het helpt daarom al om scharrel of biologisch vlees te eten. Maar ook biologische veeteelt is nog steeds schadelijk voor het milieu. Sterker nog, de vleesindustrie is een van de meest vervuilende industrieën die er bestaan! Dit komt vooral doordat er enerzijds veel granen en soja verbouwd moet worden om de dieren te voeden. Maar anderzijds omdat ze ditzelfde voedsel ook weer uitpoepen. En mest bevat veel schadelijke stoffen voor het milieu.

Vega veelzijdig

Maar al doe je het niet eens voor je gezondheid of de planeet, vegetarisch eten kan ook gewoon onwijs lekker zijn (en nee dan heb ik het niet alleen over patat of een pizza Margarita). Dus doorbreek oude patronen en ga met de volgende tips voor een weekje vega:

  • Combineer peulvruchten en gezonde granen voor een volwaardige eiwitbron. Denk bijvoorbeeld aan Chili sin Carne met zilvervliesrijst. Of een Marokkaanse groentestoof met kikkererwten en quinoa.
  • Ook eieren zijn een volwaardige eiwitbron. En in tegenstelling tot wat mensen nog wel eens denken, zijn ze niet slecht voor het cholesterolgehalte en kun je er echt wel een aantal in de week eten. Lekker in een omelet, frittata of als vegetarische wrap.
  • Wees creatief en probeer nieuwe recepten. Op dit blog vind je heerlijke vegarecepten, maar er zijn ook genoeg andere websites waar je de meest lekkere en creatieve plantaardige maaltijden kunt vinden. Gewoon even googelen!
  • Of koop een mooi vegetarisch koekboek en sla aan het experimenteren.
  • Kies liever niet te veel voor bewerkte vleesvervangers. Dit zijn vaak sterk geraffineerde producten vol tarwe, soja, koemelkzuivel, suiker en zout. Kies liever voor natuurlijke vleesvervangers zoals eieren, peulvruchten, quinoa, paddenstoelen, noten en bijvoorbeeld wat geiten- of schapenzuivel.
  • Let ook op dat je niet alleen maar pasta en brood gaat eten. Ook te veel tarwe vinden je darmen en lichaam niet fijn. Wil je toch iets van bijvoorbeeld noedels eten, kies dan voor rijstnoedels.
  • Kies voor veel verschillende groente om je maaltijd aantrekkelijk en gevarieerder te maken. In soepen, maar ook vegetarische stoofschotels of roerbakgerechten kun je lekker veel kwijt. Bovendien zorgt dit voor een mooi kleurrijk bord.
  • Ook als je veel vleeswaren op brood eet, kun je dit gemakkelijk vervangen door vegetarisch beleg. Denk hierbij aan hummus, notenpasta, geitenkaas, avocado, rauwkost, een gekookt eitje of geroosterde groenten.