Veelgestelde vragen

Over de lessen

Ik ben een beginner. Welke les is het beste voor mij?

Bijna alle lessen zijn ook voor beginners toegankelijk, er wordt in de les rekening gehouden met de verschillende niveaus. Alleen de Ashtanga Power Yoga is niet aan te raden als je nog nooit yoga hebt gedaan en/of niet veel sportervaring hebt. Welke les bij je past is afhankelijk van je doel. Kijk bij het lesaanbod voor meer uitleg over de verschillende lessen of bespreek je wensen met de docent.

Moet ik lenig zijn om yoga of Pilates te doen?

Nee, je hoeft niet lenig te zijn om yoga of Pilates te doen. Wel zal je ervaren dat je leniger en soepeler wordt als je regelmatig yoga en/of Pilates beoefent. Maar hoeveel dat is en hoe snel je vorderingen zijn, verschilt per persoon.

Wat moet ik aan naar de les?

Voor alle lessen is het van belang dat je kleding draagt waarin je goed kan bewegen, maar ook vooral waar jij je goed in voelt. Zorg wel dat je kleding altijd schoon en heel is. Hele wijde kleding kan je soms in de weg zitten, dus kies liever voor een wat meer aansluitende outfit. Maar dit hoeft zeker niet heel strak te zijn!

Ik krijg snel koude voeten. Kan ik yoga ook op sokken doen?

Met gewone sokken aanhebt kun je uitglijden op je mat. Daarnaast is het ook goed dat je voeten lekker ‘vrij’ zijn. Zo kan je beter aarden en goed alle spiertjes in je voeten en tenen bewegen. Vaak worden je voeten na een tijdje vanzelf warm doordat je bloed gaat stromen en je lichaamstemperatuur omhoog gaat. Mocht dit toch echt niet het geval zijn, dan zijn er speciale yogasokken met antislip onderkant. Deze zijn online te koop. Tijdens de Pilates- en yin yogalessen kun je wel gewone sokken aan hebben.

Ik ben zwanger, kan ik nog yoga of Pilates doen?

Het verschilt per persoon of je tijdens je zwangerschap nog yoga kunt doen. Als je nog nooit eerder yoga hebt gedaan is het niet verstandig hier tijdens je zwangerschap mee te beginnen. Of je moet voor specifieke zwangerschapsyoga kiezen (regelmatig zijn er cursussen zwangerschapsyoga bij HoliBody. Kijk in de agenda of het op dit moment wordt aangeboden). Doe je al een tijdje yoga, bespreek het dan eerst met de docent. Samen kunnen jullie kijken wat bij jouw specifieke situatie past. Pilates kun je na je 3e maand niet meer doen.

Ik word tijdens de yogales soms emotioneel. Is dit normaal?

Jazeker, dit is heel normaal en je bent zeker niet de enige. Als je yoga doet gaat je energie stromen. Dit kan er soms voor zorgen dat weggestopte emoties aan de oppervlakte komen. Dat is helemaal niet erg. Laat in de eindontspanning deze emoties gewoon gaan en probeer te observeren wat het met je doet. Dit kan er juist voor zorgen dat deze onverwerkte emoties alsnog verwerkt worden en zo ga je met een last minder de les uit!

Moet ik een eigen yogamat meenemen?

In de studio zijn genoeg yogamatten. Toch kan het aan te raden zijn een eigen yogamat aan te schaffen als je al wat langer yoga doet. Je kan dan een yogamat kopen die helemaal aansluit bij jouw persoonlijke behoeften. Bijvoorbeeld een wat dikkere mat of nog meer antislip. Ook zijn er speciale yogahanddoeken te koop die je over de mat kan leggen. Deze zijn ook antislip en fijn als je bijvoorbeeld wat meer zweet.

Wat moet ik meenemen naar de les?

Als je een eigen mat hebt, je mat uiteraard en verder een handdoekje als het om een meer pittige les gaat. In de studio zijn dekens, bolsters en blokken aanwezig. Heb je snel last van een droge mond, dan kun je ook een bidon met water meenemen, maar ik adviseer je om tijdens de les niet te veel te drinken. In de huiskamer is altijd thee en water aanwezig, wat je voor of na de les kan drinken.

Hoe vaak moet ik yoga doen?

Zo vaak als voor jou goed voelt. Als je al andere sporten beoefent, dan kan één keer per week een mooie aanvulling zijn. Doe je verder geen andere sporten, dan kan het aan te raden zijn om meerdere keren te komen. Wissel ook verschillende soorten yoga af met bijvoorbeeld Pilates of Ballet Barre Fusion. De lessen zijn bij HoliBody binnen de thema’s op elkaar afgestemd en versterken elkaars voordelen. Om zo aan een optimale gezondheid te werken.

Kan ik zelf bepalen naar welke les ik ga?

Ja, je hoeft je bij HoliBody niet een les te reserveren en je zit niet vast aan een bepaalde les of tijdstip. Meestal heb je altijd wel een voorkeur voor een bepaalde dag of een les, maar als je een keer niet kunt, kun je altijd een andere les in die week bezoeken.

Ik heb een blessure. Kan ik nog naar de les komen?

Dit verschilt natuurlijk helemaal per blessure. Bespreek het met de docent en bepaal samen welke les voor jou geschikt is. Als het een zeer ernstige blessure is waardoor je helemaal niet kan bewegen, kan je abonnement tijdelijk stopgezet worden.

Kan ik lessen inhalen?

Als je een onbeperkt abonnement hebt, dan kun je al elke dag komen en is er dus eigenlijk geen sprake van inhalen In het geval van een abonnement voor één keer in de week kan een les alleen in de week ervoor of erna ingehaald worden. Je kunt dus niet lessen ‘opsparen’.

Over betalingen en abonnementen

Kan ik met contant geld betalen bij HoliBody?

Nee, je kunt niet met contant geld betalen, omdat er geen wisselgeld aanwezig is in de studio. Alle abonnementen verlopen via automatische incasso. Je eerste abonnementsgeld, losse lessen en workshops of masterclasses kunnen met de pin of via een overboeking voldaan worden.

Ik wil liever niet dat mijn abonnement via automatische incasso wordt betaald. Kan ik het ook maandelijks overmaken?

Dit is in principe niet mogelijk. Mocht het echt een wezenlijk probleem zijn, bespreek het dan even persoonlijk met mij. Dan kunnen we samen kijken of er een oplossing mogelijk is.

Kan ik mijn abonnement tijdelijk stopzetten?

Ja, dit kan bijvoorbeeld in de volgende situaties; je gaat langer dan 4 weken op vakantie, je bent zwanger of je hebt een ernstige blessure/aandoening. Een abonnement kan alleen per hele maand on hold worden gezet en maximaal voor vier aaneengesloten maanden. Graag dit uiterlijk voor de achttiende van de maand voorafgaand aan de maand die je wilt stopzetten per mail doorgeven. We spreken altijd vooraf af hoe lang je abonnement on hold gaat. Bij geen bericht van jouw kant, wordt het abonnement na de afgesproken periode weer geactiveerd. Besluit je tijdens de on hold periode dat je liever helemaal wilt opzeggen? Ook dan wordt je abonnement eerst weer geactiveerd en gaat de maand opzegtermijn in.

Kan ik ook lessen volgen zonder abonnement?

Je kan ook een losse les kopen of een tien-rittenkaart. Dit is wel onvoordeliger dan een abonnement. Bovendien heb je dan ook geen korting op workshops en masterclasses.

Kan iemand anders mijn abonnement of 10-rittenkaart (tijdelijk) overnemen?

Nee, dit is niet mogelijk, de abonnementen en kaarten zijn persoonsgebonden.

Kan ik veranderen van abonnement?

Ja, dit kan, maar slechts eenmalig kosteloos, want het brengt wel administratieve werkzaamheden met zich mee. Het kan dus bijvoorbeeld zijn dat je een abonnement hebt voor 1 keer in de week maar besluit dat je naar onbeperkt wilt, of juist andersom. Dan is dit geen probleem. Je dient dit wel uiterlijk voor de achttiende van de maand door te geven, anders kan het niet meer aangepast worden in de automatische incasso voor de volgende maand. Geef je het daarna door en wil je je abonnement naar onbeperkt wijzigen, dan kun je eventueel zelf het verschil overboeken zodat je wel gelijk meer lessen kunt volgen. Maar in het omgekeerde geval wordt er geen geld teruggeboekt. Wil je het abonnement nogmaals aanpassen, dan wordt daar € 15,- aan administratieve kosten voor gerekend.

Over personal training en small group training

Kan ik ook voor een korter traject kiezen dan aangegeven bij de Personal training of Small group training?

Dit is helaas niet mogelijk. Mijn aanpak bij personal training is gebaseerd op een traject van minimaal tien weken. Zou je voor een kortere periode gaan, dan zullen waarschijnlijk de beoogde doelen niet gerealiseerd worden. Ik geloof ook niet in ‘quick fixes’ als het gaat om het effectief verbeteren van je gezondheid. Daar moet je echt een tijdje voor uittrekken. Zodat het daarna je normale manier van leven wordt. Dit geldt ook voor de small group training (al kan het hier wel per soort traject variëren in lengte), je kunt je alleen opgeven voor het totaal aantal beoogde weken.

Kan ik ook kiezen voor alleen voedingsadviezen?

Het programma is altijd een combinatie van voeding, beweging en een stukje mentale ontspanning en begeleiding. In welke hoedanigheid verschilt helemaal per persoon en welk doel er gesteld is. Iemand die vooral meer energie wil zal een andere begeleiding krijgen dan iemand die wil afvallen. Maar HoliBody staat voor het verbeteren van de gezondheid vanuit een holistisch perspectief. Dat betekent dat ik er in geloof dat je alleen optimale gezondheid kan bereiken door zowel je voeding, beweging als mentale en emotionele gestel aan te pakken. Dat gezegd hebbende, is er ook de mogelijkheid bij kleine of specifieke vraagstukken over voeding een eenmalig consult in te plannen.

Kan ik ook alleen lichamelijke begeleiding krijgen?

Het personal trainingstraject bij HoliBody richt zich altijd op een combinatie van voeding, beweging en mentale ondersteuning om zo je optimale gezondheid te bereiken. Zie ook het antwoord hierboven bij de vorige vraag. Wel kun je er voor kiezen om een aantal één-op- één lessen te boeken. Deze lessen kun je gewoon per stuk boeken en elke keer met pin betalen. Je kan er ook voor kiezen om vooraf al een aantal af te spreken en de kosten over te maken.

Kan ik ook personal training met een vriendin of familielid samen volgen?

In principe is dit niet mogelijk, omdat elke persoon en elk lichaam anders is. Als je het samen met iemand anders doet, is het al niet meer helemaal persoonlijk en zal je je altijd moeten aanpassen aan de andere persoon. Het is ook aan te raden het alleen te doen. De consulten staan dan helemaal in het teken van jou. Dat kan heel fijn zijn. In het geval van Small group training is het uiteraard wel mogelijk om het samen te doen, mits jullie dezelfde doelen hebben (een small group trainingstraject staat altijd in het teken van een specifiek en gezamenlijk doel).