Tips voor een fijne yogales

Bij HoliBody staan comfort, plezier en wederzijds respect hoog in het vaandel. Met de volgende tips zorg je ervoor dat zowel jij als je medebezoekers optimaal van de les kunnen genieten!

  • Zorg dat je op tijd bent
    Het beste is om ongeveer een kwartier voor de les aanwezig te zijn. Zo heb je alle tijd om je om te kleden, nog even een kopje thee te nemen of om vast even tot jezelf te komen. Als de les begint, gaat de tussendeur op slot. Ben je nog iets eerder en er is nog een les bezig? Wacht dan even in het halletje.
  • Je mobiele telefoon graag helemaal stil!
    Zet je telefoon bij voorkeur uit of in vliegtuigmodus, dus ook niet op trilstand. Niet alleen vanwege het geluid, maar ook vanwege de straling.
  • Draag comfortabele en schone kleding
    Voor alle lessen is het van belang dat je kleding draagt waarin je goed kan bewegen, maar ook vooral waar jij je goed in voelt. Sommige lessen zijn behoorlijk intensief en kunnen ervoor zorgen dat je flink gaat zweten. Als je schone, frisse kleding draagt, is dit helemaal niet erg! De lessen zijn in principe altijd op blote voeten. In de yin en Pilates kan je eventueel sokken dragen.
  • Draag niet te veel parfum of andere zware geuren
    Bepaalde parfums kunnen behoorlijk overheersend zijn, zeker als je tijdens een yogales diep moet in-en uitademen. Zorg daarom dat je wel lekker fris bent op je lijf, maar wees matig met parfum.
  • Hou het stil in de zaal
    Zeker bij yoga is het belangrijk dat het ook voor en na de les in de zaal stil is. Mensen kunnen zich dan vast even voorbereiden op de les, of juist even bijkomen erna. In de huiskamer mag je lekker kletsen. Maar houd het ook daar een beetje rustig, zeker als er een les bezig is.
  • Eet niet te veel of te zwaar
    Probeer zeker een uur voor de les niets meer te eten. Dit kan je echt in de weg zitten tijdens je practice. Moet je toch iets eten omdat je bijvoorbeeld vanuit je werk komt? Kies dan voor iets lichts zoals wat fruit of een rijstewafel.
  • Drink niet te veel tijdens de les
    Het beste is om voor en na de les nog te drinken, maar niet tijdens. Veel water drinken tijdens de les zorgt er namelijk voor dat je lichaam afkoelt. Maar ook zweet je dit schone water weer eerst uit, in plaats van juist de afvalstoffen in je lichaam. Heb je echt een droge mond of keel, dan kan je altijd een klein slokje nemen.
  • Vermeld altijd blessures, aandoeningen of zwangerschappen
    Wil je dit liever niet in bijzijn van anderen doen, neem dan even de docent apart, of zet het vast voor de les al op de mail.
  • Doe de les altijd met respect voor je eigen lichaam!
    Ga jezelf niet vergelijken met anderen in de les. Ga uit van jouw eigen kunnen, je doet de les voor jezelf, niet voor iemand anders. Zelfs de docent weet niet precies hoe jouw lichaam in elkaar zit, dus als iets verkeerd voelt, doe het niet of bespreek het met de docent. Ieder lichaam is uniek!
  • Ruim je spullen netjes op
    Maak na de les de mat weer schoon en ruim de spullen netjes op. Op die manier blijven de materialen mooi en is het rustig en geordend in de studio. Wel zo fijn voor de leden die na jou komen (en natuurlijk ook voor de docent).
  • Luister naar je emoties
    Soms worden mensen tijdens of na een yogales emotioneel. Dit is heel normaal en juist goed; de houdingen kunnen ervoor zorgen dat onderdrukte emoties vrijkomen. Ga je hiervoor absoluut niet schamen en neem je tijd om het even te verwerken.

Heb je nog vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze tips? Laat het me dan weten.