Obstipatie

Volgens de reguliere richtlijnen spreek je van obstipatie als je minder dan drie keer per week naar de wc gaat. Maar eigenlijk is dat nog veel te weinig. Een goede stoelgang houdt in dat je minstens één keer per dag naar het toilet moet. Optimaal is twee to drie keer per dag. Voeding en beweging is belangrijk, maar ook hoe je in het leven staat. Heb je namelijk veel stress en moeite met loslaten, dan kan ook dat ervoor zorgen dat je letterlijk je stoelgang niet kan loslaten.

Voldoende vezels, vocht en vetten

Vezels zorgen enerzijds voor een goede darmflora, maar ook dat je ontlasting soepel blijft. Maar alleen vezels eten is niet genoeg. Voldoende vocht binnenkrijgen is ook belangrijk. De in wateroplosbare vezels hebben dit namelijk nodig om uit te zetten en de juiste substantie te worden. Krijg je niet genoeg vocht binnen, dan kunnen vezels juist voor verstopping zorgen! Daarnaast is het ook belangrijk dat je niet te weinig gezonde vetten eet. Deze smeren de boel letterlijk lekker door en zorgen ook voor goede darmzuren die helpen bij de vertering van je voeding.

Top 10 voedingsmiddelen voor goede stoelgang

  1. Groene bladgroenten
  2. Steenfruit (pruimen, abrikozen, perziken etc.)
  3. Lijnzaad (-olie)
  4. Avocado’s
  5. Noten en zaden
  6. Zuurkool (voor goede darmbacteriën)
  7. Peulvruchten
  8. Zoete aardappelen
  9. Zilvervliesrijst
  10. Quinoa

Verstoppende voedingsmiddelen

Vaak denken we dat graanproducten, en dan met name tarweproducten, een goede bron van vezels zijn. Maar deze kunnen juist slecht zijn voor de stoelgang. Niet alleen kunnen ze voor verstopping zorgen (omdat graanproducten in tegenstelling tot bijvoorbeeld groente weinig vocht bevat), ook tasten ze de darmwand aan en zorgen voor een ongezonde darmflora. Dit komt met name door de gluten. Witmeel en sterk geraffineerde producten zijn het allerergst. Verder zijn ook ongezonde vetten zoals transvetten juist niet goed, om dezelfde reden als bij gluten. Dus als je last hebt van verstopping kun je het beste zoveel mogelijk bewerkte en gefrituurde producten vermijden.

Bewegen brengt beweging

Niets brengt de stofwisseling zo goed in beweging als bewegen zelf. En vooral in de ochtend. Dus zet de wekker een half uurtje eerder en ga een rondje hardlopen, flink wandelen met de hond of start de dag met een fijne yogasessie. Andere goede ochtendrituelen die kunnen bijdragen aan een goede stoelgang zijn goed ontbijten (uiteraard!) en warm water met citroensap op een nuchtere maag drinken.

Ontspan en laat los

Volg jij alle bovenstaande tips en heb je nog steeds last van obstipatie? Misschien moet je het dan meer op het emotionele en mentale vlak zoeken. Heb jij moeite met de controle loslaten? Kun je negatieve emoties maar moeilijk verwerken of tonen? Of ben jij voortdurend verkrampt door stress en spanningen? Dan heeft dit ook zijn weerslag op je stoelgang. Die verkramping en het onvermogen om los te laten, vertaalt zich letterlijk naar verkramping en opstopping in de darmen. Ook hier kan yoga bij helpen, maar natuurlijk ook meditatie en mindfulness. Daarnaast is het ook heel belangrijk dat je je poep niet te lang ophoudt. Dus ben jij zo iemand die nergens anders naar de wc kan dan thuis? Dan is het toch goed om die gêne opzij te zetten en het gewoon lekker op je werk, bij je schoonfamilie of op dat vieze toiletje bij het tankstation te doen! Just let go of your sh*!