Zero waste

Wist je dat we in Nederland ruim 2 miljard kilo eten per jaar weggooien? Dat is 135 kilo per persoon! Hartstikke zonde, zeker als het voedsel is wat gewoon nog prima gegeten kan worden. We doen dit niet allemaal zelf hoor. Ook supermarkten, horeca en bedrijfskantines gooien heel veel, nog prima te eten voedsel weg. Daar kunnen we misschien niet zoveel aan doen, maar wel aan wat we zelf weggooien. Met een aantal simpele oplossingen spaar je het milieu, je portemonnee en eet je ook nog eens heel lekker.

Koop wat je nodig hebt

Vaak zie je in de supermarkt grote verpakkingen van producten die dan extra voordelig zijn. Leuk hoor, maar als je vervolgens de helft weggooit ben je dat voordeel weer kwijt. Zeker als je een klein gezin hebt, kun je beter losse producten kopen. Vooral op de markt kun je groente en fruit nog gewoon per stuk kopen. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld vis en kaas. Koop je wel liever groot in, bijvoorbeeld brood, verdeel het dan gelijk in porties die je invriest (indien mogelijk).

Gebruik je gezond verstand

Zegt de verpakking dat het over datum is, maar ruikt, oogt en smaakt het product nog goed? Dan kun je het nog prima gebruiken. Zeker bij producten die je niet gekoeld hoeft te bewaren komt het niet op een dag (of een maand). En ook met groente en fruit gaat het soms langer mee dan de houdbaarheidsdatum zegt. Gebruik daarom je gezonde verstand en gooi iets niet zomaar weg omdat de datum overschreden is.

Wees creatief met restjes

Mocht je iets overhouden wat je al gekookt, gesneden of bereid hebt, ook dan hoeft het niet de kliko in. Met de volgende tips kun je leftovers omzetten in heerlijke gerechten:

  • Restjes bereidde vlees, kip of vis:
    Dit kun je de volgende dag goed verwerken in een maaltijdsalade of slaatjes voor op brood; snijd het vlees of vis klein, meng met een beetje mayonaise, tahin of gepureerde avocado. Voeg er kruiden, specerijen en groente aan toe en je hebt een heerlijk homemade broodbeleg. Ook lekker op een toastje bij de borrel.
  • Overgebleven rauwkost
    Maak eens een regenboogsalade met allerlei verschillende soorten rauwkost. Gaat het om groene groente zoals komkommer, bleekselderij, spinazie of sla? Deze zijn heerlijk in een smoothie. Wat rauwe wortel of courgette over? Rasp het fijn en meng door pannenkoekbeslag of zelfs door je havermoutpap. Zo krijg je in de ochtend al een goede portie groente binnen. Ook lekker bij het ontbijt; een groenteomelet met kaas of zalm.
  • Restjes gekookte of roergebakken groente
    Ook hier kun je heel creatief mee zijn. Boontjes, erwtjes, pompoen, bietjes of mais kun je pureren met wat olijfolie, (verse) kruiden en zout en peper. Dit maakt een heerlijke spread voor op brood of een dip voor rauwkost. Wil je het extra romig maken, voeg dan wat feta of zachte geitenkaas toe. Maar gekookte groente kunnen ook prima in een gepureerde soep. Opwarmen in wat bouillon en pureren met eventueel een scheutje (rijst-)room of kokosmelk (voor een tropisch tintje). Voor iets meer bite kun je nog wat gesneden groente, bonen, vlees of vis toevoegen.
  • Oud brood
    Oud brood kun je natuurlijk aan de eendjes voeren, maar je kunt het ook lekker zelf opeten. Snijd het bijvoorbeeld in blokjes, besprenkel met olijfolie en kruiden en rooster ze in de oven tot croutons. Of rooster de boterhammen zonder korstjes, vermaal het in een hakmolen of keukenmachine en gebruik het als paneermeel. Voor een krokant korstje op een ovenschotel. Ook leuk; snijd de korstjes van het brood, rol het wat platter uit met een deegroller en vouw dit in de holten van een ingevette muffinvorm. Vul met een mengsel van ei en geraspte kaas en strooi er wat blokjes tomaat, avocado en eventueel wat zalm over. 25 minuutjes in de oven op 200 graden en je hebt heerlijke ontbijtquiches!