Koud douchen

De meeste mensen duiken ’s ochtends het liefst vanuit hun warme bedje zo onder een loeihete douche. Heel begrijpelijk, want dit is wel zo comfortabel. Maar net zoals met andere zaken in het leven is het ook voor je gezondheid goed om af en toe uit die comfortzone te treden. En dat betekent in dit geval koud douchen! Maar waarom is dat eigenlijk zo gezond voor je?

Versterk je immuunsysteem

Misschien heb je hem weleens gezien op tv, Wim Hofman, beter bekend als de “Iceman”. Met zijn methode leert hij mensen lange tijd in ijsbaden te zitten en zo (ook d.m.v. ademhalingsoefeningen) hun immuunsysteem te versterken. Inmiddels is de werking ervan al door meerdere wetenschappelijke onderzoeken onderbouwd. Nou hoef je niet gelijk in een bad met ijsklontjes te gaan zitten. Dagelijks even onder de koude straal verbetert ook al je immuunsysteem. Je lichaam moet namelijk gelijk hard aan het werk als het van buitenaf afkoelt om je lichaamstemperatuur onder controle te houden. Dit versterkt het natuurlijke afweersysteem van je lichaam en maakt je zo ook minder vatbaar voor ziektes.

Andere voordelen koud douchen

Maar een koude douche heeft meer voordelen. Wist je bijvoorbeeld dat koud douchen:

  • je bloedcirculatie en bloeddoorstroming verbetert? Dus supergoed als je vaak last hebt van koude handen en voeten. Maar het maakt zo ook je hart sterker, want die moet even wat harder pompen doordat je bloedvaten tijdelijk wat vernauwen.
  • je huid strakker en stralender maakt? Ook dit komt door de verbeterde bloedcirculatie, maar ook doordat de kleine spiertjes onder je huid aanspannen. Helpt ook tegen cellulite!
  • je temperatuur neutraliseert? Dit betekent dat je op den duur beter bestand bent tegen kou (fijn voor de koukleumen onder ons), maar juist ook helpt tegen overmatig zweten.
  • energie geeft? Na de koude douche voel je je verkwikt en heb je gelijk meer energie om de dag in te gaan.
  • je mentaal krachtiger maakt? Zoals gezegd, koud douchen is even uit je comfortzone stappen. Door dit dagelijks te doen, zul je merken dat je ook met andere ongemakkelijk situaties beter om leert gaan.

Koud douchen in de praktijk

Ik kan me voorstellen dat je niet gelijk staat te springen om dagelijks je warme douche voor een koude te verruilen. Dat hoeft ook niet. Je kunt prima beginnen met een warme douche. Maar kies er dan al voor om hem net een graadje kouder dan normaal te zetten. Aan het eind van je douchebeurt voeg je wat meer koud water toe, of je zet de thermostaat van je kraan op ongeveer 20 graden. Probeer dit in ieder geval tien seconden vol te houden. Geleidelijk aan maak je de duur van je koude douche steeds iets langer (en wellicht je warme douche minder lang) en verlaag je de temperatuur iets meer. Tot je het uiteindelijk een halve tot hele minuut, of langer onder een ijskoude straal volhoudt. Blijf ook vooral goed doorademen! Ben je grieperig of verkouden, dan kunnen wisselbaden ook heel fijn zijn. Dus dan wissel je de warme en koude douche af. Eindig altijd koud. Probeer het eens. Je moet er even doorheen, maar na één keer merk je al het verschil!