Geef je lever een break

Je lever is je grootste ontgiftingsorgaan. Maar daarnaast doet hij zoveel meer; hij helpt bij de verwerking van vetten, reguleert hormonen en slaat belangrijke voedingsstoffen op zoals ijzer en vitamine A, B en D. Het is ook een sterk orgaan. Hij kan zichzelf binnen een paar dagen herstellen en is gewend om dagelijks wat toxische stoffen te verwerken. Maar als dat er teveel worden, dan putten we onze lever uit met als gevolg tal van klachten. De oplossing; geef je lever af en toe een break!

Met welke giftige stoffen krijgt onze lever allemaal te maken?

We krijgen dagelijks veel verschillende giftige stoffen binnen. Door onze voeding, maar ook door uitlaatgassen en toxische stoffen in cosmetische producten zoals shampoo, deodorant en make-up. Daarnaast maken we zelf ook afvalstoffen in ons lichaam aan als bijproduct van bijvoorbeeld onze vetverbranding of door overmatig sporten. Teveel van deze stoffen hopen zich op in ons lichaam en overbelasten de lever.

Wat zijn symptomen van een overbelaste lever?

Ervaar je één of meer van de volgende symptomen? Dan is er een grote kans dat je lever overbelast is:

  • Weinig energie/vermoeidheid
  • Slaaptekort/vaak wakker worden (vooral tussen twee en drie uur ’s nachts)
  • Slechte huid (vaal, uitslag of acne)
  • Zwakke spijsvertering/slechte stoelgang
  • Depressiviteit
  • Een pijnlijke plek op de rug onder het rechter schouderblad

Welke voeding is negatief voor de lever?

Iedereen weet dat (teveel) alcohol niet goed is voor de lever. Wil je je lever dus een rustperiode geven en ontgiften, dan is stap één de alcohol voorlopig te laten staan. Maar daarnaast belasten de volgende voedingsmiddelen ook de lever te veel:

  • Suiker
  • Zout
  • Cafeïne
  • Transvetten
  • E-nummers (vooral E621, ofwel MSG)
  • Gefrituurde voeding

Deze voedingsmiddelen zitten vaak in sterk bewerkte producten zoals kant-en-klaar maaltijden, vleeswaren (worst), koekjes, chips en snacks.

Welke voeding is positief voor de lever?

Gelukkig zijn er ook veel natuurlijke voedingsmiddelen die de lever ondersteunen. Door deze voedingsmiddelen regelmatig te eten houd je je lever gezond en help je het natuurlijke ontgiftingsproces van je lichaam:

  • Grapefruit
  • Witlof en andere bittere groenten zoals rucola, andijvie, radijs en artisjok
  • Groene bladgroenten
  • Prei, ui en knoflook
  • Avocado’s
  • Noten, pitten en zaden (ongebrand en ongezouten)
  • Kiemen
  • Specerijen zoals kurkuma, gember, saffraan, peper, kaneel en kruidnagel

Wat kun je nog meer doen om de lever te ontgiften?

Naast het eten van de positieve voeding en het vermijden van de negatieve voeding, kun je ook nog de volgende opties toevoegen om je lever extra te reinigen:

  • Citroenwater op de nuchtere maag
  • Je hoeft niet per se meerdere dagen te sapkuren om je lever te ondersteunen. Je kunt ook één keer per week of per veertien dagen een sapdag nemen. Op deze dag drink je alleen groentesappen, water en kruidenthee. Dit geeft de lever rust, terwijl de vele vitaminen en mineralen in de sappen de lever ondersteunen. Kies voor sappen van bijvoorbeeld wortel, spinazie, biet, bleekselderij en komkommer of een combinatie ervan. Kies niet voor fruitsappen, deze bevatten voornamelijk veel suikers wat de lever juist belast.
  • Een leverpakking. Dit is vooral fijn op een groentesapdag (maar mag natuurlijk altijd). Je plaatst een warme kruik gewikkeld in een deken of handdoek rechts op je buik, net onder de ribben. Je kunt nog een extra handdoek om de kruik en je lichaam wikkelen om ‘m op de plaats te houden. Zo ga je minimaal een half uur lekker op je bed of bank liggen. Doe dit bij voorkeur midden op de dag, rond één uur, dan is je lever het drukst.